بیماری آتاکسی فردریش

بیماری آتاکسی فردریش یک بیماری پیشرونده و نادر است که شایعترین علت ارثی اختلالات آتاکسی به شمار می رود.

شیوع بیماری 1در50000هزار نفر است و در شمال اروپا انتشاری بیشتری دارد.

سفید پوستان بیشتر در معرض بیماری آتاکسی فردریش قرار دارند.

بطور معمول اولین علامت سختی در راه ارفتن است آتاکسی به ارامی پیشرفت کرده و ارام ارام دست ها و پاها و تنه را درگیر میکند.

آسیب بینایی با حرکات افقی سریع و غیر ارادی چشم آغاز شده و تا تاری دید و نهایتا تحلیل عصب بینایی ادامه میابد.

دلایل بوجود امدن این چنین بیماری هایی میتواند فقدان ویتامین ب12باشد فقدان این ویتامین موجب نوع حسی و همچنین مخچه ای آتاکسی میشود.

دلیل دیگر آن پسگرایی غیر وراثتی مخچه ای از علل این نوع پسگرایی میتوان به سومصرف مزمن اتانول یا همان ورم مغزی در ارتفاعات بالا بیماری سلیاک اشاره کرد.

علائم ناشی از این بیماری بطور معمول اولین علامت سختی در راه رفتن است.

آتاکسی به ارامی پیشرفت میکند و کم کم دست ها و پاها و تنه را درگیر میکند همانطور که قبلا گفته شده بود.

مردان و زنان را بصورت برابر مبتلا میکند اما زنان پیش آگهی بهتری نسبت به مردان دارند و طول عمر آنها پس از ابتلا حدود 20سال بیشتر از مردان است.

متاسفانه درمانی وجود ندارد برای این بیماری ولی میتوان با ارتوپدی به  اصلاح دفورمی تی های پا کمک کنند.

تاكنون، درمان قطعی برای این بيماری وجود ندارد.

اگرچه ،از درمانهای كمكی برای كاهش علائم و حفظ عملكرد معمولی فرد استفاده می شود .

از روشهای جراحی جهت اصلاح دفرميتی كف پا و اصلاح انحنای كمر، می توان بهره جست. ورزش درمانی ممكن است در طولانی كردن مدت استفاده از عضلات موثر باشد.

متاسفانه با پيشرفت علائم بيمار مجبور به استفاده از وسایل كمک حركتی مانند ویلچر، واكر و… خواهد بود

درمان اصولا بستگی به عامل زمينه دارد ولی در موارد ارثی پيش آگهی خوب نيست. درمانهای فيزیكی مانند ورزش، اسپلينت واكر نيز به كار می روند.