افسردگی

زمانی که پزشکان در مورد بیماری افسردگی  صحبت می کنند ، به طور کلی مقصود آن ها ،  معالجه بیماریی است که افسردگی عمده  ، عنوان می شود.

زمانی که در مورد ابتلای افسردگی فردی صحبت می شود ، به طور کلی آشکار شدن نشانه ها و علائمی است که ممکن است  هر روز ، در تمام مدت روز و به مدت روز ها و از دو هفته بیشتر در فرد مشاهده شود .

زمانی که فردی به افسردگی دچار می شود ، امکان دارد که دچار دردهای بی دلیل و مبهم و یا شدید ، سردرد ، مشکلات جنسی و گوارشی ، شود. مشکلات افسردگی در افراد مسن احتمالا به صورت سردرگم بودن و مشکل و اختلال در مورد بیان خواسته های خود می باشد .

بیماری افسردگی ممکن است تاثیرات زیادی بر احساسات ، رفتار و یا طرز تفکر افراد شده و حتی گاه سبب  بروز بیماری‌های جسمی و روانی  می شود. افرادی که دچار بیماری افسردگی می شوند ، معمولا رغبتی در  انجام  کارهای روزانه خود ندارند و حتی در بیشتر مواقع احساس بدی نسبت به زندگی داشته و انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارند.  آنطور که تصور عموم افراد است ، بیماری افسردگی تنها شامل ناتوانی و ضعف بی اهمیت نبوده و همانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر همانند فشار خون و یا دیابت ، جدی بوده و بهتر است که سریعا درمان شود. در بیشتر مواقع ، افراد مبتلا به افسردگی با استفاده از جلسات مشاوره و دارو درمانی به بهبودی کامل می رسند .

علایم بیماری افسردگی

باید در نظر داشت که علائم و نشانه های افسردگی در تمام افراد یکسان نبوده و متفاوت می باشد.

علائم بیماری افسردگی

برخی از علائم بیماری افسردگی شامل موارد زیر می شود :  می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ایجاد احساس  غصه و غم ، یاس و نا امیدی و همچنین گریه‌های زیاد .

از دست دادن انگیزه و کاهش میل به  مواردی که تا پیش از این خوش آیند بودند ، همانند مسائل جنسی.

داشتن  احساس گناه،  سردرگمی ، درماندگی و یا بی ارزش بودن

حس خودکشی و فکر کردن به آن .

افراط در خوابیدن و یا اختلال  در به خواب رفتن.

از دست دادن اشتها و کاهش یا افزایش وزن به صورت غیر ارادی و  ناخواسته.

احساس خستگی بیش از حد در  کل مدت روز و یا دائم .

اختلال و اشکال در قدرت  تمرکز و تصمیم گیری.

بروز دردهای  نا معلوم و عدم بهبودی از طریق درمان‌های معمولی.

احساس بی‌قراری شدید ،  خشم و عصبانیت و زودرنجی و دلخوری  سریع.

افسردگی در کودکان و نوجوانان دارای علائم خاص خود می باشد که نسبت به علائم افراد بزرگسال متفاوت است که شامل موارد زیر می شود :

• در کودکان معمولا علائم   افسردگی  به صورت :بیقراری زیاد ،  ناراحتی، نگرانی و دلهره  و ناامیدی  می باشد.

• علائم افسردگی در نوجوانان می تواند به صورت :  خشم و عصبانیت ، حس اضطراب، و دوری کردن از جمع و  از اجتماع باشد.

• از علائم مشترک بین کودکان و نوجوانان می توان به مواردی همچون : تغییرات در طرز فکر و برنامه ها و اختلال در خواب  اشاره کرد.

• علائم و عوارض افسردگی در کودکان و نوجوانان، همراه با سایر اختلالات می تواند به صورت اختلال کم توجه بودن و یا بیش فعالی ، باشد.

• بروز افسردگی درکودکان می تواند سبب انجام ندادن و یا مشکل داشتن در  وظایف مدرسه شود.

علائم و نشانه های افسردگی در برخی از افراد ، به اندازه ای زیاد و شدید است که آنقدر شدید است که میتوان براحتی افسردگی آن ها را تشخیص داد و خود شخص هم از این موضوع آگاه است. . اما برخی دیگر از افراد بدون هیچ دلیلی احساس غم و غصه دارند.

دلایل ابتلا به بیماری  افسردگی

بیماری افسردگی به طور کلی و معمول به صورت ترکیبی از عوامل مختلف همچون عوامل جسمی ،  ژنتیکی، محیطی و روانی می‌باشد. برخی از این عوامل به صورت زیر می باشد. :

• انتقال دهنده های عصبی. : معمولا  این مواد شیمیایی طبیعی مغزی ، ارتباط کاملا مستقیمی  با احوال و حالت ها و حوصله افراد داشته و نقش بسیار مهمی در بروز افسردگی دارند.

• هورمون‌ها.: به طور کلی ایجاد تغییر در سطح هورمون‌های بدن، احتمال بروز افسردگی را بالا می برد

• عادات ارثی.: معمولا بیماری  افسردگی در افرادی با سابقه خانوادگی در افسردگی دارند، بسیار بیشتر است.

• حوادث زندگی. : به سبب ایجاد  حوادثی خاص مانند  همچون مرگ یا از دست‌دادن  عزیزان ، بروز  مشکلات مالی و اضطراب و استرس شدید، ممکن است افسردگی در فرد به وجود آید.

• آسیب‌ها ، اختالات و  مشکلات در دوران کودکی: . آسیب‌های و حوادثی همانند تجاوزات جنسی و یا مرگ پدر و مادر و ... باعث تاثیر گذاری شدید بر روی مغز شده و خطر بروز افسردگی را به همراه دارد.

چه کسانی در خطر ابتلا به افسردگی هستند؟

بروز بیماری افسردگی به طور معمول ، در سن نوجوانی و یا بین دهه دوم و سوم زندگی  به وجود می آید.  اما بهرحال باید گفت که بیماری افسردگی ممکن است در هر سنی به وجود آید. می توان گفت که آمار بروز افسردگی در زنان تقریبا دوبرابر مردان می باشد. بهرحال نمی توان گفت که این آمار کاملا قطعی باشد و معمولا کسانی که شرایط زیر در مورد آن ها مشاهده شود احتمالا  در معرض ابتلا به افسردگی هستند :

•  افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی

• زنان

• افرادی که یکی از اعضای مورد علاقه خود را درخانواده از دست داده اند.

• افرادی که دارای  تجربیات بسیار تلخ از دوران کودکی دارند.

• افرادی که  اطرافیان و یا دوستان شان افسرده هستند.

• افرادی با سابقه بیماری افسردگی.

• زنانی که تازه زایمان کرده اند که شامل افسردگی پس از زایمان می شود.

•  افرادی که به مواد مخدر و یا الکی اعتیاد دارند.

• افرادی که  به بیماری های خطرناکی از جمله بیماری های قلبی ، سرطان ، دیابت ، آلزایمر و یا ایدز مبتلا هستند.

• افرادی که دارای عادت های شخصی خاصی هستند مانند افراد بدبین.

•  افرادی که  به مصرف داروهای خاصی روی آورده اند مانند دارو های خواب آور ، فشار خون و غیره.

انواع بیماری افسردگی

بیماری افسردگی دارای انواع مختلفی است به صورت موارد زیر :

• افسردگی مزمن

• افسردگی اساسی

• افسردگی فصلی

• افسردگی  دو قطبی  یا اختلال دوقطبی

• افسردگی روانی

•  اختلالات خلقی بر اثر مواد

•  افسردگی بعد  از زایمان

عوارض بیماری افسردگی

بیماری افسردگی نوعی  بیماری  مهم و بسیار جدی  می باشد که  سبب بروز تاثیرات بسیار بد و خطرناکی بر فرد و خانواده‌ی او می شود.  در صورتی که بیماری افسردگی درمان نشود ،  به احتمال زیاد سبب ایجاد می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات رفتاری ،  عاطفی، و جسمی‌ می  شود. این عوارض به صورت زیر خود را نشان می دهد :

• اعتیاد فرد به مواد مخدر

• اعتیاد فرد به مصرف  الکل

• اضطراب و استرس

• مشکلات شدید خانوادگی

• مشکلات  درسی و یا شغلی

• انزوا طلبی

• خود آزاری و آسیب و صدمه به خود

• خودکشی

شیوع و گسترش بیماری افسردگی

نرخ خودکشی در بیماری افسردگی نسبت سایر انواع بیماری روانی بالاتر است. متاسفانه اکثر  افرادی که به بیماری  افسردگی دچار می شوند ، به فکر درمان نبوده و بیماری خود را درمان نمی کنند . به همین سبب گستردگی بیماری افسردگی به دلایل ذکر شده بیشتر می شود.

راههای پیشگیری از ابتلا به افسردگی

در حال حاضر روش های قطعی و صد در صدی به منظور پیشگیری از ابتلا به افسردگی در دست نمی باشد.  با این حال ، از طریق انجام دادن کار هایی از قبیل : ورزش و فعالیت ، کنترل اضطراب و استرس ، ایجاد روابط اجتماعی ، تغذیه سالم و همچنین درمان سریع و مناسب  می توان در مورد مبتلا شدن به افسردگی شدید ، پیشگیری نمود.

تشخیص بیماری افسردگی

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده در فردی مشاهده شود توصیه می شود که به پزشک مراجعه کرده و کمک بگیرید. بهتر است در مورد درمان سریعا اقدام کرده و تا بتوان به بهبودی کامل رسید.

در جلسات اول مشورت با پزشک ، به احتمال زیاد ، پزشک در مورد برخی موارد همچون : سابقه مشکل ، علائم ، سلامت فرد و خانواده  سوالاتی مطرح می کند. در همین رابطه معاینات جسمی نیز توسط پزشک صورت می گیرد.

درمان افسردگی

درمان بیماری افسردگی  هم به صورت دارو درمانی و هم از طریق مشاوره و یا هر صورت می گیرد.

داروهای ضدافسردگی: در این موارد داروهای زیادی به جهت درمان تجویز می شود.

این داروها  ، به عنوان داروهای "ضد افسردگی نامیده می‌شوند. تاثیر این داروها به صورت اصلاح و ترمیم در عدم تعادل شیمیایی در مغز  می باشد که ممکن است سبب بروز افسردگی  شود.

البته داروهای  ضد افسردگی دارای تاثیر بسیار متفاوتی در ‌ هر فرد است.  به همین دلیل در صوتر عدم تاثیر یک نوع دارو بر روی فرد ، ممکن است داروی دیگر تاثیر گذار باشد.

همچنین احتمال دارد که یک هفته پس از شروع مصرف داروها احساس بهبودی به فرد دست دهد ، اما باید در نظر داشت که تاثیر قطعی دارو تنها تا حدودا 12 هفته بعد کاملا مشخص می شود.

ممکن است در هفته اول مصرف دارو ، برخی عوارض جانبی نیز در فرد ظاهر شود.  ولی شدت این عوارض به مرور و پس از هفته دوم کاهش می یابد.

مدت زمان مصرف دارو

این مدت زمان بستگی زیادی به شدت افسردگی فرد دارد.

بهر صورت توصیه می شود که  مصرف دارو به میزان و مدت کافی صورت گیرد تا احتمال برگشت افسردگی وجود نداشته باشد .

روان درمانی

در روش روان درمانی فرد می تواند از یک  روان پزشک ، پزشک خانوادگی، یا روان‌درمانگر  در مورد بیماری اش کمک بگیرد .

موضوعات مورد بحث در این جلسات شامل بررسی طرز فکر و روابط فرد و یا موضوعات و روابط  خانوادگی می  باشد. همچنین ممکن است موضوعاتی با تمرکز بر رفتار خود شخص باشد. یا تاثیر گذاری رفتار فرد بر زندگی و تغییر آن ها .

نیاز به بستری

بیماران مبتلا به افسردگی می توانند با مراجعه به پزشک بیماری خود را درمان کنند.  اما در صورت نیاز و یا وجود مشکلاتی مانند خودکشی و یا عوارض و بیماری های دیگر ، ممکن است نیاز به بستری شدن باشد.

پایان افسردگی

درمان بیماری  افسردگی شاید مدت زیادی به طول انجامد.

مهمترین خطر اصلی در عدم  درمان بیماری  افسردگی، خودکشی می باشد.  به همین دلیل درمان به موقع بسیار مهم است.

گذر از بیماری افسردگی

گذشتن از دوره افسردگی نیازمند توجه به نکاتی می باشد از قبیل موارد زیر :

انتظار بیش از حد از خود نداشتن ، تند نرفتن ، و منتظر ماندن برای روند طبیعی درمان  که بسیار مهم می باشند.

دوری از افکارمنفی و کم توجهی به آن همانند مقصر دانستن خود و یا انتظارات بی جا. زیرا تمام این افکارخود ، به صورت تکه های به جا مانده افسردگی هستند. و سبب افزایش آن می شوند .

افراد مبتلا به افسردگی در دوره گذر و درمان بهتر است مشغول فعالیت های مختلف شده و کار های مثبت را تجربه کنند .

بهتر است در هنگام افسردگی هیچ گونه تصمیم گیری مهمی در مورد زندگی گرفته نشود. در این گونه موارد بهتر است که از دیگران کمک بخواهید .

توصیه اکید می شود که به هیچ عنوان از مواد روان گردان استفاده نشود زیرا مصرف این مواد سبب افسردگی شدید شده و همچنین دارای تداخلات دارویی با داروهای ضد افسردگی هستند .

ایجاد حرکات ورزشی و فعالیت سبب ایجاد واکنش‌های شیمیایی در بدن می‌شود و همین امر سبب اصلاح  وضع روانی بیمار می شود .

حس امیدواری از دیگر مواردی است که افسردگی را از فرد دور می کند .

خودکشی

در برخی از افراد مبتلا به بیماری افسردگی ، میل به خودکشی مشاهده می شود .

این گونه میل و فکر معمولا از بخش های مربوط به افسردگی می باشد . در این گونه مواقع توصیه اکید می شود که برای مقابله با حس خودکشی به پزشک مراجعه شود .

دلیل درمان بیماری افسردگی

درمان  موثر و زود هنگام سبب جلوگیری از افزایش خطر افسردگی و یا مزمن و همیشگی آن می شود.

فکر مداوم به  خودکشی معمولا در افراد افسرده شدید مشاهده می شود.در صورت عدم درمان مناسب و به موقع خطرات احتمالی این بیماری افزایش پیدا می کند. درمان به موقع و  موفق سبب از بین رفتن یاس و میل به خودکشی می گردد .

درمان موثر و به موقع ، بهترین راه به منظور برگشتن به زندگی عادی و طبیعی می باشد .

همچنین درمان افسردگی سبب عدم  بازگشت مجدد  افسردگی  می شود .