سندرم گیلن باره

فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و کودکان - سندرم گلین باره - راه رفتن در خواب - پیش فعالی - خیرگی - آبریزش دهان - تشنج - آدم

یک بیماری خودایمنی که عموما شامل یک پلی نورباتی بعد از عفونت گوارشی یا تنفسی میباشد که بیشتر درگیری موتور نورون دارند اما درگیری حسی و اتونوم هم می تواند وجود داشته باشد. این بیماری همه ی سنین را درگیر می کند.

تظاهرات : علائم معمولا 10 روز بعد از عفونت گوارشی یا تنفسی ظاهر می شود. میکروب های اختصاصی کامپیلوباکتر ژژنی و هلیکوباکتر پیلوری و در دستگاه تنفس مایکو پلاسما پنومونیه‬‎ می باشد. پس از واکسن آنفولانزا و OPV و مننگوکوک هم این بیماری دیده می شود.

علایم اولیه شامل بی حسی و گزگز شدن و ضعف و درد گردن و پشت و ساق پا می باشد. معمولا از اندام تحتانی شروع شده، پیشرونده می باشد و احتمال درگیری تنه و اندام های فوقانی و در آخر عضلات بولبار وجود دارد. معمولا علائم symmetric هستند.

(تا %91 ) شروع ناگهانی دارند اما پیشرفت بیماری روزها یا هفته ها طول می کشد. معمولا در افرادی با شروع ناگهانی بیماری palpation و درد عضلانی در مراحل اولیه شایع است. بی قراری و ضعف که می تواند پیشرونده به ناتوانی در راه رفتن باشد. بیشترین شدت ضعف 4 هسته بعد از شروع علایم است درگیری عضلات بولبار‬‎ در نیمی از بیماران اتفاق می افتد. دیسفاژی و ضعف عضلات صورت معمولا از نشانه های نارسایی تنفسی می باشد و ریسک آسپیراسیون در این بیماران بالا می رود. علایم مننژیت ویرال یا مننگوانسفالیت و درگیری عضلات خارج چشمی نادر است.

Miller fisher syndrome : شامل افتالموپلژی داخلی و خارجی، آتاکسی و عدم وجود در رفلکس های وتری و درگیری زوج 6 عصب کرانیال، ادم پاپی، نوریت اپتیک می باشد ضعف اندام های تحتانی در مقایسه با GBS کمتر است. پارستنری دیستال، بی اختیاری ادرار یا احساس ادراری از complication های گذرانی این بیماری هستند.

عدم وجود رفلکس های وتری در GBSشایع است. %10 از بیماران می توانند رفلکس های نرمال داشته باشند. سیستم عصبی اتونوم هم امکان درگیری دارد. هیپوتانسیون و ضعیتی ، برادی کاردی یا تاکی کاردی در این بیماران گزارش شده است.

Acute inflammatory demyelinating Polyneuropathy

Acute motor axonal neuropathy